آداب معاشرت در پیام رسان تلگرام و واتز‌اپ

مدت‌هاست که مکالمه های حضوری و تلفنی، جای خودشان را به پیام رسان ها داده‌اند. با اینکه پیام دادن در این پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام یا واتزاپ سریع و راحت است، اما چالش‌های خودش را دارد. کلمات ممکن است درست فهمیده نشوند و یا بدون اینکه خودتان بدانید با ارسال یک پیام ممکن است بی‌ملاحظه یا بی‌ادب به نظر برسید.

در این نوشته هفت نکته را بررسی میکنیم که آداب معاشرت (یا Etiquette) سخن گفتن در این محیط ها محسوب می‌شوند:

۱- مخاطب‌تان را در نظر بگیرید

هر پیام، یک نماینده و نشاندهنده بخشی از شماست و به همین دلیل مهم است که چطور خودتان را نشان میدهید و همانطوری گفت و گو کنید که میخواهید آنگونه به نظر برسید. مکالمه با دوستان قطعا متفاوت از مکالمه با همکاران و یا مشتریان شماست. مطمئن شوید که لحن متن شما مناسب مخاطب شما باشد و اگر کسی با شما احساس دوستی نمیکند، ناگهان از یک گفت و گوی رسمی، آن را به یک گفت و گوی دوستانه تبدیل نکنید.

۲- شفاف صحبت کنید

دریافت کننده پیام نباید در مورد پیامی که میفرستید گیج بشود. اگر پیام شما به درستی فهم نشود، ممکن است باعث اختلافات بعدی و یا از دست دادن فرصت های تجاری شود. قبل از زدن دکمه «ارسال»، مطمئن شوید که اگر خودتان را جای طرف مقابل بگذارید، پیام به تنهایی واضح است و شما از کمترین پیش زمینه ذهنی ممکن برای فهم آن استفاده کرده اید.

۳- سریع پاسخ بدهید

وقتی کسی به شما پیام می‌دهد، فرض میکند که شما پیام را میگیرید و در لحظه پاسخ می‌دهید. دقت کنید که در مورد ایمیل اینطور نیست و انتظار میرود که ایمیل در یک یا دو روز بعد پاسخ داده شود اما پیام رسان از این نظر متفاوت است. غیر از زمان‌هایی که واقعا در دسترس نیستید، تلاش کنید یک پاسخ به پیام ها بدهید. حتی اگر فرصت نمیکنید در لحظه به آن رسیدگی کنید، یک جواب اولیه بدهید که پیام را خوانده اید و رسیدگی خواهید کرد. البته در این صورت بهتر است که یک لیست کار شخصی داشته باشید و آن کار طولانی را به لیست اضافه کنید تا بدقول نشوید.

۴- از اموجی و استیکر فقط وقتی لازم است استفاده کنید

اموجی ها (شکلک ها) گاهی جایگاه خودشان را در رساندن معنا به طرف مقابل دارند و راحت تر از متن هستند، دلیل اصلی اضافه شدن این امکان به گپ و گفت پیام رسان ها این است. اما وقتی که گفت و گو میکنید، باید به این فکر کنید که آیا الان شرایط مناسبی برای ارسال شکلک یا استیکر هست یا نه. به عنوان مثال وقتی یک گفت و گوی تجاری یا کاری جدی دارید، پر کردن متن های ارسالی تان با اموجی کار صحیحی به شمار نمیرود. استفاده از شکلک‌ها و استیکرها را برای گفت و گوهای دوستانه و شخصی نگه دارید.

۵- جواب طولانی به سوال های کوتاه لازم نیست

اگر کسی دو کلمه برایتان پیام نوشته است، نوشتن چند پاراگراف متن در جواب کار درستی نیست. احتمالا فرد مقابلتان عمق کمی یا سوال کوچکی داشته است و یا در عجله است و یک پاسخ سریع میخواهد. بنابراین تلاش کنید که در جواب پیام مختصر، مختصر باشید و در صورت نیاز به توضیح بیشتر بعد از آن ارسال کنید و یا در صورتی که نیاز دارد، یک مکالمه تلفنی تنظیم کنید که توضیح کامل تر را به ایشان بدهید.

۶- صبور باشید

گفت در پیام رسان را مانند گفت و گوی واقعی فرض کنید. همانطور که پریدن میان حرف دیگران در گفت و گوی عادی بی ادبانه است، در گفت و گوی واتزاپ و تلگرام هم عجول بودن و پریدن میان کلام همین معنا را دارد. به مخاطب تان اجازه بدهید که جواب اش را ارسال کند قبل از اینکه با پیام‌های متعدد بمبارانش کنید.

۷- بدانید که چه زمانی به مکالمه خاتمه بدهید

حواستان را جمع کنید که چه زمانی طرف مقابل مایل است که گفت و گو را قطع کند. در این شرایط تلاش نکنید که با جمله هایی مانند «آیا هنوز هستی؟» یا «چرا جواب نمیدهی؟» گفت و گو را ادامه بدهید.

اگر راجع به گفت و گو و آن طور که طرف مقابل آن را ترجمه میکند مراقب نباشیم، ممکن است اتفاقات بدی در روابط کاری و یا در رابطه با دوستان بیفتد. یادمان باشد که پیام‌رسان‌ها بسیار محدود تر از گفت و گوی فیزیکی هستند و لحن، میزان صدا، علائم بدنی هنگام صحبت را منتقل نمیکنند. بنابراین مکالمه در این بستر محدود اما سریع، نیازمند رعایت آداب و معاشرت (اتیکت) خاص خودش است که هفت نکته از آن را مرور کردیم. این مقاله بر اساس مقاله خانم جکوئلین وایتمور به تحریر در آمده است.